Isnin, 5 Mei 2008

Mujahaddah Dalam 3 Hari Yang Giler

Que tonteria! Que horror! Que mal! Que dificil! Haaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh!!!!!

Dah takde kata2 yang boleh aku luahkan. Susah giler (bak kata Encik Wan, "gila babi") examen Espanyol tadi. Tahap cipan yang kawkaw punya dewa! Ishhh.. aku pun susah nak describe:( Semalam, AHAD-04/05/08 aku memang tensen. Tapi aku simpan tensen tu, pujuk hati. Nak nangis, airmata tak nak keluar. Dengan mak pun aku tak cakap yang aku tensen, apatah lagi dengan orang lain. Simpan sendiri ar. Badan aku lak rasa sejuk jek, EXAM FEVER la kot. Tengahari buta yang panas terik, aku pakai sweater tebal. Cis, memang giler! Belum masuk hari giler yang pertama-masa jawab paper Spanish tadi.

Nak dijadikan cerita, semalam masa aku tenangkan diri melalui 'terapi muzik', aku terbukak la IKIM.FM, kebetulan yang bercakap tentang MUJAHADDAH DI UNIVERSITI. Kata Kakak D.J. tu, life kat U bukan hanya nak cari pakwe o makwe jek, tapi lebih kepada MUJAHADDAH atau bahasa Melayunya, PERJUANGAN! Aku tertarik sangat. Rasa tenang yang setenang-tenangnya bila kembali kepada fitrah manusia. Tapi, susah gak aku nak pahamkan balik grammatica espanyol Nivel (tahap) 3 semalam. Last2 tertido. Nak buat Tahajjud, tapi "luka lama berdarah kembali". Jadi, penyelesaiannya: TIDO atau TERTIDO SAMBIL PELUK NOTA.

05/05/08: HARI GILER PERTAMA
: Pagi tadi, mesej mak, mintak keberkatan. Masa aku dengar radio semalam gak, ada sorang USTAZ kata: Kalau sorang anak tu tak menelefon ibunya, maka dia dianggap anak derhaka! Kalau ibu dia yang menelefon, "Man, sihat?", pun dianggap anak tu menderhaka.. Terkesima aku sambil bijik mata terkebil-kebil. Isshhh, sib baik la aku ni jenis yang tak berkira pasal kredit. (hujung sem, S.O.S dengan AYAH, mintak topup. Ni nama dia 'Politik Anak-Ayah'. Kahkahkah) Bole kata, sejak datang ke UMS yang indah nian ni, aku tak pernah tak telefon mak. Bole kata jugak, hari-hari. Sume lecturer aku mak tau. Sume kawan yang berdamping dengan aku, mak tau nama-nama dia. Hehe.. Den ni "Anak Omak" la dikatokan.. Pastu, gi jumpa Encik Wan, pulangkan buku yang aku pinjam untuk fotostat. Encik Wan ingatkan suh jumpa Pak Jaini untuk tesis aku.Pastu, Cheryl ambik, kitorang gi study kat McD dengan Anita, Esther n Mahanie. 3 orang 'cikgu-cikgi' yang sambung blajo kat SPPS. Unkol Dan @ Notthebohm pun ada. Dan awal-awal dah melalut. "Mulau" (gila dlm bahasa Dusun) dia dah datang. Dia tak boleh masuk lagi dah. Aku masih bermujahaddah. Tapi, bila dapat soklan Spanish tadi, aduh, lomah somangat den! Bila keluar dewan pekse tadi, sume terkejut BEROK, BEROK pun tak terkejut macam sume!

Ah! Hari GILER aku ada lagi 2!!! Esok dan Rabu! Kalo hari ni Sepanyol, esok aku berkelana ke ASIA PASIFIK. Lusa lak mengembara ke JEPUN n buat eksperimen GENETIK DAN MASYARAKAT. Tapi, aku takkan mengalah, biasalah, student. Kalo tak susah, bukan campus life. Nak sonang, poie pokan, boli bolah! (Hui, apsal aku cakap macam nenek pulak ni? Depan nenek tak penah cakap Kampar) Dalam hati aku, cuma ada satu perkataan yang menguasai segala tindakan: MUJAHADDAH! Mujahaddah dalam 3 hari yang giler! Hari ke-4, balik ke Kota Tinggi! "Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian!"

Tiada ulasan: