Selasa, 18 November 2008

Penerbangan Ke-32

AK 5623, BKI-JHB menjadi penerbangan ke-32 aku semalam. Lepas Bahagian Perkhidmatan Akademik (BPA) yang lembap tu keluarkan jadual periksa, aku pun telefon mak.. Hmmm, minta belikan tiket la! Adik gemuk aku, Chik pun menjalankan tugas beli tiket online macam biasa! Sengaja dia belikan aku tiket 17 November 2008 sebab tarikh ni jatuh pada sambutan ULANGTAHUN dia yang ke-15 tahun! Dia cakap, hadiah hari jadi paling best ialah ayong balik. Betul ke, Chik? Bodek ayong je ek? Apa-apapun, "Selamat Membesar, budak gemuk!"

Macam biasa juga, aku balik sorang semalam. Bila aku keseorangan, aku makin 'berkembang'. Bukak je mulut, dapatlah kawan-kawan baru, dapatlah 'networking' baru! Hehe.. Tapi kalau balik dengan kawan-kawan pun tak jadi masalah untuk aku, bercakap sepanjang masa! Nad mesti tak dapat tido kalau duduk sebelah aku! Nak nak lagi bila aku dah kena 'cas' dengan secawan Nescafe! Tak reti duduk diam! Yang selalu jadi mangsa, semestinya geng Jejak Daksina. Tapi, geng gigi jarang, Cik Zaidatul 'Nad' Nadia pun pernah jadi mangsa.. Sorry ek, Nad! Huhu.. Aku mintak Zai, student SKTM yang buat 'bisnes penghantaran pulang' untuk hantar aku ke airport, tapi last minute Zai tak dapat hantar. Dia balik Ranau. Jadi, dia minta si Roland, coursemate Electrical Engineering (EE) dia hantar aku. Aku memang tak kenal Roland, tapi macam aku cakap tadi, 'networking'!

Si Roland. Budak EE, boleh tahan jugak, banyak sakap! Roland bawak 'sumandak' dia yang study kat KYS masa hantar aku. Rupa-rupanya pernah sama kelas Gender dengan aku dulu.. Sampai airport awal jugak la, 7.52 pagi. Flight 9.55 pagi. Aku tak kisah sampai lambat pun.. Kalau dengan mak ucu, flight kol 7pagi tapi dengan selamba badaknya, kol 5.30 baru nak bertolak dari Kota Tinggi. Dah berapa kali jugak la ada insiden terlewat sampai kaunter dah tutup. Tapi, 'tuah' ada dengan aku! Kehkehkeh.. Semalam, masa tengah Q kat kaunter 'common check in' AirAsia yang aku betul-betul tak suka (sempat komplen dengan staf AirAsia kat kaunter pasal cara check in baru, tapi staf tu cakap: AirAsia sentiasa berubah!), aku jumpa seorang lagi kawan baru selain si Roland.

Sofiya Hani.
Student Marketing, SPE. Tahun 1. Tapi muda setahun daripada aku. Dulu dia buat Diploma Akaun kat UIA. Mantap. Yang penting, anak Johor. Macam-macam isu yang kami 'kupas' dan kongsi masa bergebang. Daripada sistem online BPA yang s*** tu, sampai ke politik, filem dan makanan, sentuh pula recession dan ekonomi semasa, berfikir tentang student power dan juga human behavior. Sofiya tentunya akan masuk dalam list responden aku untuk tesis Iskandar Malaysia. Wow! Dah lama aku tak jumpa kawan sebaya jenis macam ni! Aku suka dengan kawan macam ni. Mengingatkan aku pada Sobna, partner bercerita yang 'mencabar'.. Sofiya duduk sebelah kiri aku dan seorang makcik di sebelah kanan. Kebetulannya, dua-dua dari Batu Pahat. Pengundi Dr Fuad Zarkashi barangkali! Hehehe..

11.45 pagi. Sampai Senai Airport. Benci dengan airport yang tengah 'bikin' ni. Apa nak buat, pembangunan ni demi Iskandar Malaysia. Iskandar. Iskandar. Iskandar. Macam biasa jugak, ambik bas ke Larkin sebab mak tak dapat ambik. Ngantok giler dalam bas, lagu-lagu rancak pun tak dapat halang aku dari terlelap. Benci jugak dengan jalanraya Johor Bahru yang memeningkan dan menyesakkan otak! Sampai kat Larkin, cari 'kudap-kudapan'. Aku ni macam Po dalam Kungfu Panda, kena ada 'booster' untuk bertindak. Dan 'booster' tu adalah kudap-kudapan atau nama biasanya: MAKANAN!



Persemadian abadi Allahyarhamah Hayati Mohd Said dan ibunya. Semoga Allah cucuri rahmat ke atas roh mereka.


Sepanjang perjalanan balik ke Kota Tinggi dalam bas Causeway Link, aku asyik teringatkan ARWAH HAYATI, junior IR yang meninggal dalam satu kemalangan di Jalan Kulai masa perjalanan balik ke Kota Tinggi dari airport. Banyak cerita tentang kemalangan dan tentang arwah, tapi aku tak sempat tulis dalam blog masa kejadian tu.. Hujan lebat mengganggu perjalanan. Sampai kat Kampung Batu 25, bas ROSAK! Terpaksa tukar bas..

Pukul 2 lebih, akhirnya aku sampai rumah.. Lega & happy dapat tengok muka mak, dapat peluk Afiy, dapat jumpa gebo (selimut) dan bantal peluk kesayangan!!!! Penerbangan ke-32 tutup buku. Tapi buku-buku yang aku bawak balik.. perlu dibuka!

Tiada ulasan: