Sabtu, 30 Jun 2007

Flight Air Asia AK 5622 - JHB to BKI

Hey hey hey.. Lama dah aku tak tulis.. 17-24 Jun lepas aku berada di Tanah Jawa, ikut LASBELA (lawatan Sambil Belajar) ke Indonesia anjuran Kelab Hubungan Antarabangsa UMS. Wowow, best gilak kat sana. Tu aku tulis nanti lah yek.. Sampai LCCT kol 9.05 malam 24 Jun. Then, took Skybus to KL Sentral. Lepas tu, ambik teksi lak ke Pudu bersama Abang Basri n Nadia. Sampai kat Pudu, bas kol 12 malam takde.. So, kene tunggu bas kol 2.30 pagi. Ok lah tu..
Sampai Terminal bas Larkin kol 7lebih pagi 25 Jun, trus ambik bas Causeway Link ke Kota Tinggi.

26 Jun 2007-aku balik Sabah coz ada shooting Gegar U!. Sorang diri la, macam biasa. Aku independent beb! Haha.. Ya Allah, tahu apa yg jadik pagi tu?? Hampir kene tinggal flight!!!! SHIT! Mak ucu, mak n Afiy yg antar aku. Kalo dgn ayah, dah pasti kene bebel kalo lambat.. Flight kol 7.25am, tp aku sampai airport Senai kol 7.05am!! Rasa mmg nak TERBANG jek dari Hyundai Getz Mak Ucu bile dah lambat macam tu! Tapi apakan daya, aku tidak punya sayap.. Kenapa la Dragon dalam filem Shrek tak tolong aku ehk?? Hwahaha.. Bayangkanlah, kaunter check-in dah pun tutup! CLOSED! Aku merayu dgn staff yg jaga ari tu - Salim ke ape ntah nama die.. Nasib baik boley. Aku tensen gak, ye la, mak, mak ucu n afiy tak masuk pun, dorang berdiri kat kereta.. Aku ni berlari-lari, terkejar-kejar gi kat kereta ambik 3 beg + khemah aku.. Nak cepat sgt sampai tak sempat salam dgn mak ucu.. MP3 aku pulak tercampak sampai earphone sebelah kiri tertanggal, cacat dah..

Bila timbang beg, dah satu hal lagi!!! Overweight! Adusss, 29 kg sume sekali! Tau berapa aku kene bayar?? RM 156, tunai.... Mak aiii, boleh beli tiket baru dah ni.. Apsal ntah berat sgt, buku2 n barang2 aku yg berlambak kot.. Itu tak bawak bet ping pong n raket tenis. Kalo bawak, haii, lagi berkilo-kilo lebihnya.. (dah la kemas barang kol 12am sebelum balik, keje last minute!)Ya Allah, memang hari yg sedikit malang utk aku.. Aku mintak diskaun, kate abang tu, aku dah lewat sgt-TAK BOLEH! Lantaklah bang, janji aku boleh balik KK pagit tu jugak! Lepas jek naik 1st floor dan melepasi pemeriksaan, kedengaran nama aku dipanggil!!! "Miss Haziqah Nasirah" Ye la, ye la.. Aku sampai.. Sibuk je nak wat announcement! Jantung aku mmg berdetak dgn kencang waktu tu.. Dalam masa kurang 10 minit, aku dah masuk ke dalam perut kapal terbang AK 5622..

Aku duduk kat seat no 8, lorong sebelah kiri.. Sebelah aku kosong, tapi sebelah tingkap ada sorang pakcik yg sentiasa bertasbih.. Gaya ala2 orang bisnes, tp simple.. Bile aku dah duduk, rasa tak sedap ati. Ape ehk?? Pk punye pk, baru teringat, aku bagi RM 206 kat abang kaunter tadi, tapi die blom bagi aku duit balik! Adoiii, apo kono la pagi2 buto ni, macam2 hal! Lantas, aku g jumpa ketua pramugari. Die panggil staff Air Asia yg tgh jage kat bawah.. Staff tu rodger la dgn abang kaunter, ye, mmg betol. Abang kaunter suh staff tu pakai duit die dulu kat aku.. Aku pun duduk, dah rasa relax dah. Sambil tu, aku dgr MP3 lagu EBIET G. ADE - Untuk Kita Renungkan.

Anugerah dan bencana adalah kehendakNya,
kita mesti tabah menjalani
Hanya cambuk kecil agar kita sadar, adalah
Dia di atas segalanya
Hohohoo… adalah Dia di atas
segalanya
Lagu Ebiet G. Ade tu macam kene jek dgn aku pada pagi tu.. Pernah dengar lagu tu? Ala, lagu tema untuk iklan Petronas - 2 orang budak nak beli kasut, tapi takde duit. Lepas ade sorang pakcik yg duduk tak jauh dari budak2 tu, kudung kakinya dan sedang tunggu kasutnya digilap bercerita dgn budak2 tu pasal diri dia masa kecik.. Hah, lagu tu lah.. Dah dekat 1 jam lebih dalam perut AK 5622, aku terkezut sket. Tiba2 kapal terbang rasa macam bergoyang-goyang, akibat cuaca kurang baik. Pakcik kat sebelah aku makin laju bertasbih. Jari jemarinya ligat menggerakkan biji tasbih sambil mulut terkumat-kamit. Ya Allah, selamatkanlah aku! Peliharalah aku, Ya Allah! Dalam otak ni, macam2 cerita Hollywood pasal tragedi kapal terbang dah terbayang!! Hisshh, mintak jauh!
Bila dah nak sampai KK, baru la aku lega. Alhamdulilah.. Pagi 26 Jun dan flight AK 5622 (penerbangan ke-11 aku) akan aku ingat sampai bila-bila. Kucar-kacir hidup pagi tu! Inilah akibat terkejar sana, terkejar sini. Kata orang2 Betawi, ko sono ko sono. Betul ke? Ah, macam tulah bunyinya:) Nasib baik aku tak terus balik KK dari Indonesia, kalo tak, lagi besar la masalahnya! 'Hey beb, kalo nak jadi wartawan atau ahli politik, kene la blaja erti kesibukan macam ni!,' bisik hatiku. Yeah, aku sukakan pagi 26 Jun, aku sukakan Flight AK 5622i-kerana tak semua orang merasa sebuah pengalaman menarik macam ni! LIFE IS SO INTERESTING!

Tiada ulasan: