Selasa, 21 Oktober 2008

Salahkah LIPAS Kerana Menjadi LIPAS


'LIPAS' pun nak bergambar dengan orang no. 1 Puteri UMNO Malaysia.

Haiiii... Lipas. Lipas. Salahkah LIPAS kerana menjadi LIPAS? Hari ni, hari yang ntah apa-apa dalam hidup aku. Pagi2 bangun bukak video Slipping Through My Finger dari filem Mamma Mia sambil dengar rungutan2 callers dalam NTV7 Breakfast Show.. Lepas tu gi HEP, settlekan tuntutan bajet untuk Kembara Ilmu Tawau yg pending, tak diurus2kan oleh AJK-AJK aku walaupun dah dekat 2 bulan program tu.. Aku dah sampai tahap 'tak kuasa' nak menyuruh lagi dah. Baik buat sendiri! Tunggu En Awang berkaitan insurans Arwah Yati, tapi En Awang tak muncul-muncul. Pergi Pusat KOKUM kejap. Pastu turun balik HEP. En Awang belum sampai lagi. Dah tu, aku trus angkat kaki la! Sempat jumpa Puan Marja kejap dan menyebarkan 'demam Mamma Mia' aku.

Habis kelas Encik Zaini, ada meeting Jelajah Kenyalang. Pastu mendaki Canselori dengan jalan kaki semata-mata jumpa Encik Jupily untuk urusan Karnival KOKUM Golf. Turun balik, jumpa Lum n Dhani kat PPIB. Ada 'cerita di sebalik tabir' berkenaan salah satu kursus yg kitorang ambik. Pastu, sampailah aku kat UMTP ni. Pastu, tangan aku tergerak nak bukak blog de'SinggahSini - blog Sekolah Sains Sosial, UMS. Jengjengjeng.. Nak terbeliak jugak mata aku tengok komen WEBMASTER.. Aduhhh, kontroversi yang bukan dicari! ( http://sssums.wordpress.com/2008/10/19/mahasiswa-ums-di-persada-debat-nasional/ )

Aku bukan jenis orang yang 'baling batu sembunyi tangan'.. Jadi, apa pun yang berlaku, masalah macam mana pun yang datang, taufan pun akan aku redah! Banjir besar yang berlaku di Kota Tinggi dan Johor pun aku sanggup balik dan redah, takkan kerana satu komen aku, aku akan bersembunyi malu? Tidak! Hidup ni ada macam2 warna. Manusia pun ada macam2 rupa. Tafsiran terhadap sesuatu perkara, apatah lagi! Jadi, aku kena bertanggungjawab. Webmaster mempersoalkan LIPAS. Tapi aku tak ambik hati pun. Kerana sebelum ni, aku juga pernah dipanggil untuk 'membela diri' kerana LALANG. Kerana sajak aku yang berbunyi "Jadilah seperti lalang..." Tetapi akhirnya, aku diberi ucapan, "tahniah kerana LALANG". Aku tak pernah terfikir atau merencana untuk bermain api, kerana aku insan kecil yang tiada apa-apa. Aku pun bukan mahu menduga lautan dalam, kerana aku tahu, kailku panjang sejengkal.



Hari ini.. Detik ini.. Saat aku belajar. Satu lagi pengalaman tercatat dalam diari hidup aku. Sepanjang aku jadi pelajar, jarang-jarang aku kena marah dengan cikgu kerana... aku memuaskan hati cikgu, barangkali. Tapi aku akan ingat detik-detik aku dimarahi, kerana membuatkan aku sentiasa berpijak di bumi yang nyata. Tak salah menjadi menjadi LIPAS, kerana blog aku, pendrive dan macam-macam lagi dah aku 'namakan' dengan LIPAS. Dah sebati dengan aku yang dulu peminat nombor 1 PAPA ROACH, sebab tu muncul ziqROACH, dan seterusnya ziqitaLACUCARACHA. Banyak lagi kebenaran tentang lipas yang belum aku cari, jadi jangan salahkan LIPAS kerana aku menjadi LIPAS!

Tiada ulasan: