Sabtu, 21 Julai 2007

20072007

Semalam - 20072007. Tarikh yang HEBAT selepas 070707! Masa 070707 ari tu, TUAH menyebelahi aku. Antaranya - hentam VIOS tapi tak KEMEK! Hahaha.. 20072007 pulak, macam-macam jugak. Manis, pahit, masam, kelat. Ia cuma sehari, tapi aku rasa bagai PERJALANAN YANG PANJANG!

PAGI: Aku bangun awal jugak la. Erm, rasanya malam semalam MANDI. Jangan marah mak, iqa tak mandi bukan sebab iqa tak nak mandi, tapi U yg tak bayar BIL AIR. Hehehehe.. Air pun takde. Ari tu lagi teruk. Air takde, Letrik takde! Biasa le, U tercantik di Asia.. Kuang kuang kuang.. Ok, lepas mandi apa semua, aku teruskan rutin harian, NESCAFE! Kalo sehari takde Nescafe, rasa ada kekurangan dalam hidup ni. Hee.. Sambil tu, aku selongkar Nota Dasar Luar Malaysia yang ditulis oleh Cikgu Jamal - cikgu Pengajian Am 1 aku kat LaXmana dulu. Ye la beb, nak masuk kelas En Wan kol 10, matilah aku kalo tak prepare apa2! Sambil tu, aku dengar lagu J.Lo - ADIOS. Best sangat lagu tu sampai buat aku terangkat. Masa tengah dok selak buku Joshua S. Goldstein, pang! Aku tersinggong se'mug' Nescafe aku! Adusss, habis satu mug tumpah! Handphone pun kena, nota Cikgu Jamal pun kena, buku-buku BBC kena dan ntah apa-apa lagi khazanah aku yang ada atas meja study semua kena tumpahan Nescafe! Jeans yang aku pakai pun dah bau Nescafe dah! Mati la aku - dah pukul 9 pagi dah. Kang lambat pulak gi kelas. Masa tu, Tie n Siti je yang ada dalam bilik, Za n Ju dah gi kelas. Dorang pun tekezut. Aku? Apalagi, pagi-pagi dah jadi CINDERELLA, ambik tuala, lap lantai dengan terbongkok-bongkok.. Waaaaaaaa...

Lepas dah hampir nak bersih lantai bilik, aku pun tarik la kerusi. Praaaaannnggg!! Alahai, aku kan taruk mug atas kerusi tadi, tak pasal-pasal mug jatuh n pecah. Baki Nescafe dalam mug tumpah lagi. Nilah dia kalo kelam kabut. Masa kutip serpihan kaca, hati aku jadi tak sedap. Ishh, kalo dalam drama, kalo ada benda2 terpecah, maka ada alamat tak baik!!! Tak boleh jadi ni, aku kena call mak. Dalam otak teringat Chik. Jangan la jadi apa-apa kat dia! Menggelatat aku bersiap. Aku kena bawak nota en zaini yg aku fotostat utk kawan-kawan. Tanggungjawab! Lepas tu pasang MP3, lagu-lagu Professor Avril Lavigne, apalagi, goyang la! Hehe.. Bukan apa, lagu ni ubat untuk hati yang gundah. Masa tgh tunggu bas, aku call mak, tapi Afiy yang jawab. Tengah makan dia. Hmmm.. Aku tengah bayangkan muka dia time makan. Afiy, i miss u!!! Dengan suara yang cute, Afiy bercerita. Macam-macam yang dia nak cite dengan ayong dia ni. Sampai tak nak letak telefon. Aku terpaksa matikan perbualan setelah bas UMS sampai. Alhamdulilah, nothing happen to my family. Nescafe tumpah dengan mug pecah (untuk kali ke-2 dalam 2 semester) adalah kebetulan. Nak test aku sabo atau tak je.. Huhu..

KULIAH: Wow, kuliah en wan best! Aku suka Analisis Dasar Luar! Teringat aku kat Dr Md Noor n Cikgu Jamal bila belajar ADL. Tapi en wan ada bikin gempak sikit la. Dia cerita pasal Lady Diplomat dengan kitorang. B4 dat, dia bagi contoh sorang diplomat lelaki yang down to earth. Diplomat pompuan tu kata en wan, berlagak gilerrr. Bagi respon kat en wan (masa sesi interview) pun yang tak betul. En wan meluahkan gelodak jiwanya. Hihihi.. Tiba-tiba, aku dengan gatalnya mengangkat tangan, mencelah. "En wan, barangkali en wan interview perempuan tu pada 'bulan' yang salah!" Hwahahahahah.. Satu kelas berderai dengan ketawa. En wan ada jawab lagi, tapi aku tak ingat. Memang kelas macam nak pecah dengan ketawa masa tu. Ye la, memang perempuan diplomat tu berlagak, tapi sebagai perempuan, aku faham 'masalah-masalah teknikal' kaum aku ni. Pastu, en wan bagi title IT (ibu tunggal) kat si Izah (minah bunga IR) dan Rosmini (mek klate) yang datang lewat gilerrr.. Aku tak rasa yang en wan maksudkan sesape tapi masa tu, aku pandang nad yang duduk kat belakang aku dengan tercengang bangang! Kitorang teringat satu cerita. Forget it. Tak baik berburuk sangka kan.(Wey Izah, aku rasa ko patut buat 'sesuatu dengan fashion ko. Memang aku ni bukan jenis orang yang vogue wahima perfect dalam fashion, tapi pada pandangan mata aku yang rabun ni, gaya ko tu lebih makcik daripada makcik tau. Tuko la sikit beb.. Jangan marah.) Ada orang yang boleh berlagak pro, mengasingkan masalah peribadi dengan masalah kerja, tapi tak semua boleh buat macam tu, kan? Lepas abis kelas, en wan bagi nota. Macam biasa, aku la 'tukang tolong potosetet'nya.. Nyonya (jessie) tolong collect duit. Thanx nyonya!

TENGAH HARI: Lepas cucuk duit, aku n scott gi makan kat belakang library. Nak makan nasi ayam sebab macam best, tapi tukang potong ayam gi solat. Terpaksalah makan nasi putih dengan ayam masak kurma. Kitorang dok semeja dengan del n nad. Macam biasa, aku minum lebih dari segelas. Air bandung, air kosong n teh ping. Uekk, air dia sume tak sedap. Bandung cair hembeh. Teh rasa macam keladak! Pas makan, terjumpa si Fran, budak sejarah. Dia tanya aku pasal Gegar U! Lepas dah bual agak panjang, aku masuk library balik, sambung baca 'Ingin Jadi Pujangga' sementara tunggu kol 2 untuk sesi post mortem LASBELA Indonesia. Masa tu, sambil baca, sambil pasang telinga. Aku 'menangkap' perbualan budak sebelah aku tentang FACIAL. Ada sorang tu, penampilan taklah hebat mana, tapi bercerita macam Joyah yang jual Avon. Eeee, bulu roma aku tegak 90 darjah kerana kegelian yang terlampau terhadap si budak tu. Dalam hati terdetik, kat U pun ada minah-minah yang jual produk macam ni yek. Ingatkan U adalah gedung ilmu, rupa-rupanya gedung jual produk kecantikan. Aku tak menentang, cuma aku sedar diri, loan yang dapat patut banyak diperhabis untuk buku dan benda-benda sewaktu dengannya tapi bak kata en wan, budak-budak U ni kalo dengar buku berpuluh-puluh ringgit, rasa macam nak pengsan. Contohnya si Izah, masa Q nak cucuk duit, pucat muka dia aku tengok lepas beli buku RM73 yang en wan wajibkan. Seboleh-boleh dia kata dia nak photocopy je. "tak pakai buku ni nanti.." kata dia dengan yakinnya. Lantak ko la Izah....

BTG 8, SSS: Masa ni la ada kejutan. Janji post mortem kol 2, tapi macam biasa janji adalah sekadar kata-kata kosong. Aku duduk kat area Aim, Suzie, Eli n Scott. Then, ntah camne ntah, si Aim bukak cite (untuk pengetahuan SUPERMUM, gosip yang saya btau dulu adalah benar!) pasal DILEMA SANG LELAKI. Dia bercerita mula-mulanya, tapi aku buat tak paham dalam paham. Psssttt, itu adalah TEKNIK MENGOREK CERITA LIPAS KUDUNG ya:) So, aku suruh dia lukis gambar rajah dalam notebook aku. Peh, dah macam penganalisis politik dah kitorang dari jauh.. Ehehehe.. Dia tak cite secara direct, tapi dengan beranalogi. LELAKI, PEREMPUAN dan X. Aku tau siapa ketiga-tiganya, walaupun Suzie n Eli tercengang bangang. Haha.. Aku kesian kat 'PEREMPUAN' yang aku cukup kenal tu. Tapi, aku rasa tak boleh nak salahkan 'LELAKI' 100 %. Cuma, aku rasa bersyukur sebab 'LELAKI' sedar yang 'X' patut diutamakan. Kata Aim, DILEMA 'LELAKI' adalah 'X'-penting, 'PEREMPUAN'-sangat baik dan perlukan perhatian. Aku tahu yang 'PEREMPUAN' akan bertindak di luar jangkaan kalo kehilangan 'LELAKI', tetapi 'LELAKI' dah ada 'X'. 'LELAKI' nak jaga 'X'. Ah, aku cakap dengan Aim, kalo macam tu, biarlah 'LELAKI' ambil kedua-duanya sekali, 'PEREMPUAN' + 'X'. Boleh kan??? Tapi aku tetap tak sangka yang Aim akan berani bercerita tentang ketiaga-tiga watak tadi. Tapi dia berani kerana aku kenal 'perempuan' kot.. Wow, aku tak boleh nak cakap apa, tapi aku bersyukur kerana apa yang telah aku dengar sebelum ni, diperkuatkan lagi dengan apa yang aku dengar tadi. Pasal post mortem, malas aku nak komen masa ni, tapi en wan n en zaini meletakkan 2 CABARAN DI PUNDAKKU! 1-LASBELA akan datang. 2-MENGEPALAI aktiviti penulisan buku/catatan semasa di Indonesia. Tapi, masa post mortem juga, aku dapat tau satu cerita tentang 'seseorang'. Betapa MULUT YANG BERKATA-KATA PADAKU TAK SAMA DENGAN APA YANG AKU DENGAR SEMALAM. Tapi, orang yang berkata=kata semalam pun ada salahnya, jadi, 'seseorang' pun tak patut dipersalahkan. Tak kisah, cuma aku dah semakin masak dengan PERMAINAN 'seseorang'.

MALAM: Aku naik bas kampung E. Macam biasa, buat dono kalo bas E tak berenti kat simpang kampung CD. Masa budak-budak kampung E turun, aku pun turun sekali dengan yakin. Tapi lepas tu, naik balik n buat muka kesian, pancing simpati abg bas mintak berenti kat bus stop luar kampung C. Hehehe.. Sampai kampung, terus gi fotostat nota ADL. Pastu, malam aku tak mandi. Dan aku tak dapat nak lelap mata walaupun rasa mengantok gilerrr.. Dan aku juga rasa tak sedap hati tentang seseorang. Aku msg la. Erm, telahan macam tepat. Seseorang berada dalam situasi geram dan marah yang teramat. Untuk seseorang, aku akan sentiasa doakan kebahagiaan, keceriaan, ketabahan dan segala macam ke.....an untuk beliau.

20072007 : ada sesuatu yang bertambah dalam diari hidupku. Dan aku akan terus berfikir untuk sesuatu..

Tiada ulasan: