Khamis, 5 Julai 2007

Cikgu Aishah dan Kenangan

Masa tengah tengok GEGAR U!, masuk satu msg kat hp aku. "Amboi, x brubah pun.cmtu je.." Eh, CIKGU AISHAH! Cikgu Aishah pun tengok jugak anak murid dia ni.. Hmmm.. Bila msg kedua Cikgu Aishah, "....wah,maintain gitu.mesti tringat kayak kat sg johor kan...", aku dah TERSENYUM KAMBING! Hahaha.. KENANGAN oh KENANGAN!!! Kadang ia datang, kadang ia pergi, tapi tetap bersemadi jauh di lubuk hati.. Er, msg cikgu betul-betul dah membuatkan saya memanggil kenangan untuk datang bertandang. Bolehkan saya 'simpan' msg cikgu kat blog saya ni? Hehe.. CIKGU AISHAH yang saya KENAL, bukan setakat GURU, tetapi SAHABAT, KAUNSELOR malah IDOLA saya!


Cikgu tau apa msg cikgu yang buat saya TERGELAK BESO?? "Hah,dats my girl! baru la best. sntiasa bsmangat wpun gagal.idup jgn cpt ngalah dan apa yg blaku mesti ada hikmahnya.x tido lg ke?tp awak mmg mcm dulu.x brubah lgsung.tringat ms awk f1.hehe.dah beso pun skrg.hehe." Ya ampun, cikgu! Cikgu mengingatkan saya tentang 8 tahun dulu! Masa saya form 1.. Ishhh, tak sangka kan, dah 8 tahun jugak saya KENAL cikgu!!! Daripada title 'CIK AISHAH BANTING' sampailah ke PUAN AISHAH hingga dah ada baby Mawaddah. Dari cikgu duduk kat Taman Kuso (ke Taman Kemang?) sampailah ke Jalan Remia, Taman Kota Jaya. Daripada saya budak skema n innocent masa form 1, MASUK ANGIN masa form 2, abes tingkatan 5 n g matrik, masuk balik Laksamana sehinggalah saya dah kat Sabah sekarang.. Hai, saya baru PERASAN saya dah beso! Selama ni takde PERASAAN.. Thanx 4 remind me, cikgu.. Hihihi..


Kalo nak cerita tentang cikgu, rasanya terlalu BANYAK! Selama 8 tahun saya kenal cikgu n cikgu kenal saya, erm, bukan tempoh yang singkat kan.. Saya mula dengan form 1. Er, rasanya macam takde ape yang best sangat. 1999-cikgu baru posting kat Laksamana kan.. Saya pulak Pengawas merangkap Monitor yang strict. Saya jadi rapat dengan cikgu selepas cikgu jadi FASILITATOR Kumpulan 4 (kumpulan saya) masa Kem Kepimpinan Pengawas kat Dataran Lembah Panti. Ye kan.. Tahun 2000, masa sibuk Virus Y2K tu adalah TAHUN HITAM untuk saya! Cikgu pun tahu kan.. Daripada ranking ke-2 masa form 1, saya trus jatuh merudum masa form 2! Maths pun boleh dapat 'D'.. Lepas tu, rambut saya tarah PENDEK, sampai 1st time cikgu nampak kat surau, cikgu tekezut.. Ala-ala DEMI MOORE @ G.I. JANE kononnya. Datang skola pulak, suka-suka ati jer lambat. Skola masuk pukul 1, saya paling lambat masuk pukul 4.30 pm.. Hahahah.. Main mercun kat skola, lepas tu bila Cikgu Mazlan tanya, saya kata tak tau!


Saya ingat, masa form 2 lah saya g jumpa cikgu kan?? Jumpa mintak kaunseling.. Padahal, cikgu bukan kaunselor kan.. Ishh, satu-persatu gambo muncul kat otak saya ni, macam slide show! Mungkin cikgu je yang tau apa yang saya buat masa form 2.. MAK-orang paling rapat dengan saya pun tak tau RAHSIA tu kan? Cikgu lupa ek.. Ala, 'kotak'.. Hehe.. Sampai ke hari ni, kalo bercerita kisah lama, mak akan persoalkan PERUBAHAN TERBESAR SIKAP saya masa tingkatan 2! Cikgu Faridah Bujai, sepupu ayah pun mintak cikgu nasihatkan saya kan masa tu.. Cerita saya masuk masuk bilik guru, cikgu kata dulu.. Huhu.. Cikgu Sulor pulak pernah panggil saya sebab KES MAIN ROKET dari blok 3 tingkat dekat dengan surau tu. Dia ragu-ragu dengan saya, takut OTAK saya TAK BETUL sebab saya terlalu BANYAK BACA NOVEL! Cikgu Nordin pulak, bawak saya ikut dia ke Kelas Peralihan, denda.


Hurm, rasanya MASALAH saya masa form 2 berkait rapat dengan KES SURAT LAYANG yang saya bagi kat Cikgu R, dengan nama samaran 'NAZI MALAYA'.. Saya pos surat tu ke alamat skola, taip pakai type writer lama. Siap bersarung tangan tau cikgu masa saya taip tu! Mana la tau kalo dia nak ambik CAP JARI.. Tapi saya cukup YAKIN, cap jari saya takde kat surat tu! Heheh.. Kalolah saya dikenakan tindakan masa tu, memang kena BUANG SKOLA jawabnya! Cikgu Nordin selaku Guru Disiplin memang tahu saya yang TULIS SURAT LAYANG tu. Tapi dia tak buat apa-apa.. Dia kata sebab saya jek satu-satunya student yang dia tahu boleh buat 'surat layang'. Haiii.. Entah apa-apa la saya masa dulu kan cikgu? Kalo cikgu ingat lagi insiden-insiden yang saya tak sebutkan kat sini, silalah tambah yek;)


Then, masuk form 3. Tahun 2001. Saya sesi pagi, cikgu sesi petang. Tapi masa ni, cikgu mula-mula jadi CHAPERON untuk SOFTBALL TEAM LAKSAMANA kan?? Masa tu cikgu ikut kitorang ke Semenchu kan? Tahun ni jugak cikgu DRIVE keta ke skola. WIRA aeroback, biru laut, JGA 57**.. berapa ye, kurang ingat!


Tahun 2002. Saya tingkatan 4. Erm, masa ni kita start Xchange SMS kan.. Saya ingat lagi sebab ayah bagi saya HP lepas PMR.. Lepas tu, cikgu still jadi CHAPERON SOFTBALL Laksamana.. Yang paling BEST, tahun ni cikgulah yg turut jadi CHAPERON SOFTBALL KOTA TINGGI. Ingat lagi, cikgu jaga saya n Kayun kat SM TEKNIK? Ada kes SKODENG sampai kena buat KAWAD CAM kan.. Hp Kayun pun kena curi.. Kejohanan Softball masa tu buat kat SMK Tun Mamat, Tangkak.. Team Kota Tinggi g Tangkak naik bas persiaran kan. Kita dapat no. 4 masa tu kalo tak silap. Lepas abes kejohanan, kita sama-sama g AIR TERJUN GUNUNG LEDANG. Betul tak?


Tahun 2003. Tahun saya periksa SPM. Masa ni saya PENCEN main SOFTBALL sebab cikgu pun tau kan, MULUT CELUPAR pakcik saya tu! Kita sama-sama bz kan, tapi SMS tetap SMS.. Saya tau perkembangan semasa cikgu.. PALING SAYA TAK BOLEH LUPA: BEKAS BAKAL MAKCIK! Cikgu ingat istilah tu? Pakcik saya yang perasan kan.. Ish, macam mana la kalo cikgu dengan si 'dia'? Tak dapat saya bayangkan.. Hahahah.. Cikgu pun pernah bawak saya, Anuar Musran n Syahmi ke Sekolah Menengah Tan Sri Syed Jaafar Albar, Sedili bersama-sama makcik saya (cikgu mala) masa tu! Kitorang kan wakil Laksamana ke Pertandingan Reka Cipta Sains. Buat apa tu, 'Magnetic Kitchen Board' kalo tak silap.. Kita selalu BERGOSIP kan DULU! Tuko-tuko CERITA pasal PERKEMBANGAN SEMASA. Tu ja.. Heee..


Lepas saya abes SPM, dapat g matrikulasi kat Pusat Asasi Sains UM.. Masa nak pergi, BERIA-IA.. Lepas berapa hari kat sana, SAYA CONTACT CIKGU SEMULA.. NAK BALIK KOTA!!! HOMESICK! Kekekeke.. Cikgu pun masa tu, cerita kat saya perihal junior cikgu masa MRSM dulu yang homesick jugak.. Tapi TAK JALAN untuk saya. MASALAHNYA, bila saya dah TERFIKIR, maka saya NEKAD nak buat! Jadi, baliklah ke Kota Tinggi semula, ke pangkuan keluarga dan sekolah tercinta! Hee..


Masuk form 6 pun tak semudah disangka. Nak tuko aliran dari science ke art stream, punyalah banyak prosedur dan cerita! 2 kali mencuba tuko aliran sampai ke JPNJ, saya tak berjaya. Bila ada campur tangan politik, barulah dapat tuko. Terpaksa! Masa form 6 BANYAK CERITA juga. Hmmm, masa nilah saya dah beso sikit. Boleh bawak kereta g skola. Boleh ajak cikgu g makan luo.. Dan tengah menggila dengan GAJET-GAJET n KOMPUTER! Kalo saya jadi YB, saya nak bagi cikgu LAPTOP paling advance kat market, saya kata kan.. Yang saya ingat, cikgu pertama kali cakap cikgu nak TUNANG masa kat KFC.. Cikgu tunjuk gambo hubby cikgu sekarang ni kat saya. Saya ingat lagi:) Saya pun ingat KISAH cikgu dengan hmmm.. hmmm.. PENTADBIR yang admire kat cikgu tu.. Hehe.. Masa lower 6, saya main softball.. Kat SM Teknik, cikgu pun ada sama kan.. Paling best masa form 6, saya jadi editor. Persaraan Tuan Haji Mahjom dan sebagainya, saya datang sama sebab buat berita untuk Majalah Laksamana. Dapatlah jadi saksi betapa cikgu MAUT BERGAYA! Hehe.. Tulah tahun terakhir cikgu kat Laksamana kan.. Sama juga macam saya!


Kenangan.. Kenangan.. Sesuatu yang pasti saya takkan lupakan! Biarpun sekarang CIKGU AISHAH jauh di mata, tetapi KEHADIRAN cikgu tetap saya RASA. Tengok, bila tiba-tiba CIKGU msg saya, BESAR IMPAKNYA.. Sampai boleh ditulis dalam blog saya tau! Dari saya form 1, sampai dah nak masuk 21.. Macam membeso depan mata cikgu. Hehe.. Semoga kita ketemu kat PENANG bulan OGOS nanti ye cikgu! Dah lama kita tak berborak panjang. Salam saya buat baby Mawaddah n Hubby cikgu.. SELAMAT BERBAHAGIA, dari MURID TUA cikgu:) Hehehe..

Tiada ulasan: