Selasa, 17 Julai 2007

Ingin Jadi Pujangga

"Kita harus membuang kata-kata lama untuk diganti dengan kata-kata baru. Kita harus jangan diikat oleh jalan bahasa lama, nahu lama; lemparkan semuanya itu. Jiwa mesti bebas menurunkan di kertas putih tiap gerak hati kecil, tiap hasrat dan cita-cita yang meronta-ronta untuk lepas keluar."

MENARIK petikan kata di atas kan. Aku dapat dari Antologi Cerpen "Ingin Jadi Pujangga" tulisan wartawan dan penulis tersohor yang aku kagumi, Pak A. Samad Ismail. Masa aku tengah gila baca novel dulu, aku baca juga novel beliau, antara yang masih aku ingat - TEMBOK TAK TINGGI dan KAIL PANJANG SEJENGKAL. Aku suka tulisan Pak Samad. Inilah yang membuatkan aku akan jadi rajin ke kutub khanah UMS ni. Tarikan terbaru. Bosan dengan meeting untuk buat aktiviti, tapi terpesong dari tujuan asal jadi entah apa-apa.

Tiada ulasan: