Jumaat, 6 Julai 2007

Pagi GILA

6/7/2007. Pagi ini menjadi SEJARAH. Aku tidur dengan nyenyaknya. Malam semalam aku tak BERGELUMANG dengan Internet seperti kebiasaan. Ngantok gilerr setelah ari sebelumnya 1 malam aku tak tidur.


Pagi tadi, aku pergi ke KUBUR TOK BAH seperti yang aku dah plan malam sebelumnya. Lama aku tak pergi ke kubur Tok Bah.. Lepas anto Afiy n Yaya ke skola, aku mandi n makan pagi la! Tapi pagi-pagi sempat jugak msg SUPERMUM.. Hehe.. Aku pakai BAJU KURUNG MERAH HITAM (merah: favr8 kaler aku). Sebelum ambik Afiy dari skola agama, aku kena anto ayah ke Kota Jaya. Jadi, pergi sekali la. Hurm, bila tiba kat Jalan Tajul (simpang masuk skola agama), AKU CUKUP GERAM DAN BENGANG dgn SORANG MAMAT ni!!! Tak gheti2 nak masuk simpang.. Terkial-kial! Aku yang kat belakang keta dia pun FED UP tggu lama-lama. Hey, kalo kaum sejenis dgn aku, boley la dimaapkan. Ye la, ayah selalu bising, kata orang perempuan kalo bawak keta LEMBAB! Tapi HAKIKATNYA sekarang ni, LEBIH RAMAI LELAKI LEMBAB yang bawak kereta daripada PEREMPUAN. Tak TERCABAR ke kejantanan kalo bawak kereta menyusahkan PENGGUNA JALAN RAYA yg lain???


Nak dipendekkan cerita, aku dgn TAK SABARNYA, 'GOSTAN' kereta.. REVERSE la.. Ya, di tgh2 jalan raya tu.. Lepas tu, aku terus masuk simpang walaupun kereta dari arah berlawanan datang dengan laju. KAMIKAZE!!! Ayah kat sebelah dah memekakkan telinga aku. Aku kata, "ala,takpe la. Iqa yang bawak kan.." Hahaha.. Eh, ni bukan nak jadi anak DERHAKA, tapi PEMBELA NASIB KAUM HAWA! Kekeke..


Lepas anto ayah ke Kota Jaya, aku n Afiy terus ke Tanah Perkuburan di Kampung Makam. Terlajak lagi skali sebelum masuk simpang kubur. Hee.. Lepas abes baca Yassin dan apa semua, aku tergerak nak bawak Afiy ke MAKAM SULTAN MAHMUD MANGKAT DIJULANG. Wow, dari jauh dah nampak sebuah masjid baru yang tersergam indah! Masjid SULTANAH ROGAYAH yang ada di hadapan Makam Sultan Mahmud telah dirobohkan pada tahun 2005. Tapi, gate masjid kunci. Aku cuba gate lagi satu. Hmm, terbuka separuh. Apa lagi, aku dengan yakin dan pasti terus drive kereta masuk ke perkarangan masjid. Beberapa orang kat situ tengok je. Err, buat bodoh dah la! Lepas ambik gambo (Afiy tak nak turun, aku tak ley buat apa2), aku pun keluar balik. Larrr, rupa-rupanya ada jalan lain nak masuk ke situ. Patut la orang tengok aku tadi. Huhuhu..


Sebelum sampai jambatan Kampung Makam, aku tiba-tiba teringat pada ALEEYA, anak sedara 3 pupu aku. Mak Aleeya dgn aku 2 pupu, tok Aleeya dgn mak aku sepupu. Jadi aku dgn Aleeya 3 pupu lah! ;) Aku tanya Afiy, nak gi umah Aleeya tak? Afiy angguk. Alamak, dah terlepas simpang masuk umah Aleeya. Hmmm, takpe. Aku meneruskan KEGILAAN aku di JALAN dengan GOSTAN kereta dekat 100 meter. Hahahah.. Gostan lagi. Nak hidup, mesti berani.. Lama gak aku kat umah Aleeya. Main n dukung dia. Punyalah dia suka.


Bila aku sampai kat umah, mak dah siap sedia menunggu. Aku pasti lama sangat dah mak menunggu aku! Tadi aku janji nak anto mak ke Klinik Kesihatan, wat check-up. (Blood pressure mak naik tadi! Tu la, mak ni tak nak rehat-rehat. Ada je yang nak dibuat..) Tapi aku terlupa pukul berapa. Tu yang pergi MELENCONG ke tempat lain tu! Kebetulan terlupa bawak handphone. Selamat seketika. Hahah, aku selamba je bila mak dah berkata-kata. Ye mak, Iqa yang salah! Lepas dah anto mak ke klinik, aku anto si budak bucuk-adik aku no 2 yang memang aku panggil ADEQ! Besok Adeq nak g daftar Kolej YPJ. So, dia nak g stationary Pustaka Buku Kota, tempat kami berdua pernah KERJA. Masa dok sedap borak dgn Kak Anne kat dalam kedai, tiba-tiba aku nampak SI PENGUATKUASA yg DAH TULIS BUKU SAMAN DEPAN KERETA AKU sebab aku TAK LETAK KUPON PARKING!


"Err, Shidi. Sori. Sori. Boleh kan kan? Kejap je ni.." spontan mulut aku berkata. Si Shidi, yang keje jadi penguatkuasa parking tu TERKEBIL-KEBIL. Dia terus tutup buku saman. "Boleh kan, member skola lama ni.." Hwahahaha.. Aku terus masuk kereta. Tak tau nak pergi mana, tapi start kereta dan terus blah dengan bangganya.. AH, SELAMAT! TERIMA KASIH MULUT.. Kerana SPONTANEOUS, aku selamat. Bila aku cerita dengan adeq, adeq berdekah-dekah ketawa! Dia punya pasal la tadi! Yang aku takkan LUPA, MUKA TERPINGA-PINGA si Shidi.. Aduhai, mesti dia kata aku GILA kan..


Pagi tadi memang PAGI GILA.. Sesuka hati mak bapak aku je nak buat apa ya?? Buat jalan raya macam jalan sendiri.. Tapi, pagi aku tambah Gila lepas kena GEGATA! atau gatal-gatal yang warna merah kat badan! Lengan aku dah bengkak dengan bintik-bintik! Waaaaaaaa... Ni sebab BAJU KURUNG la niii... Aku dah kata, AKU DAN BAJU KURUNG MEMANG TAK SEJIWA!!!

Tiada ulasan: