Isnin, 23 Julai 2007

Kucing Garong dan Erti Cinta

Aku tengah syok membalut buku (rimas tengok buku dalam beg, entah bila la nak dapat locker!!!) masa Mala tiba-tiba terjengul depan pintu bilik aku. “Haziq, Zarin pengsan!!!” Tulah yang Mala cakap. Aduh, camne boleh pengsan ni??? Aku tau yang Zarin selalu pengsan sejak dua tiga menjak ni. Pernah dia naik kereta TNC (yang bujang trang tang tang. Hehehe..) masa pengsan kat IP. Tapi tak sangka dia pengsan kat depan bilik Mala (bilik Zarin dan Mala bertentangan) masa tengah dok berlegar-legar. Baru tadi Mala masuk bilik aku kata yang dia macam tengah susah hati. Si A tak pick up phone.

Aku apa lagi, tanpa berlengah terus berlari ke tingkat atas. Masa aku terpacul kat situ, Neeza n kawan dia (kenal dah lama, tapi lupa tanya nama walau 1 sekolah. Sori ye beb!), Izah, Eton, Rein dan Jana tengah angkat Zarin masuk bilik. Pastu, dorang baringkan si Zarin kat lantai. Tau apa aku terfikir masa tu? Isshh, pengsan ni nak kena buat CPR ke??? Hahahahhh.. Mentang-mentanglah baru gi seminar pengenalan CPR semalam, cepat sangat nak mempraktikkan sejemput ilmu yang baru dikaut! Aku mintak air, renjis kat muka Zarin. Masa tu aku teringat, Mr Thava (yang bagi ceramah CPR) kata panggil nama kuat-kuat. Then, aku pun panggil la, “Zarin! Zarin! Zarin!” Tapi aku perasan yang mata dia gerak, macam dah sedar, tapi tak nak sedar. Buat-buat tak sedar macam tu la. Ah, kacau. Jana try call si A pakai hp Zarin, tapi A tak angkat!

Aku terpaksa turun ke bilik aku, ambik hp, call si A. “Hallo Zack,” kata si A. “Hello A. Wey, ko ada kredit tak? Call me back, urgent. Zarin pengsan!” Aku terpaksa ‘paksa’ dia call aku balik, ye la, ari Ahad, kedai A&R kat Kampung CD tutup. Top up RM10 semalam untuk sehari je. Hehe.. Mana aku nak cari top up. Pastu, A call aku balik. “Ko tak angkat hp ke masa Zarin call ko tadi?! Zarin pengsan tau. Kak Win (roommate Zarin) takde ni. Isshh, apa aku nak buat?” Tak pasal-pasal kena sergah dengan aku. “Ala, Zack. Ko tak payah bawak dia ke hospital ke.. apa ke. Ko selimutkan dia je. Nanti dia ok la tu.. Bla bla bla....” Tuuuttt. Alamak, putus lak. Mesti kredit si A tetiba abis. Aku sempat check CPR Handbook jap, just want to answer my curiosity. Oh, no need to do CPR! We have to do CPR when the victim is not breathing and has no pulse e.g. HEART ATTACK, STROKE, ACCIDENTS and NEAR DROWNING. Erm, pengsan tak payah. Takpe, next time aku boleh praktikkan! =)

Bila naik balik, member-member yang lain tengah memicit si Zarin. Buat la apa yang patut kengkawan oiii.. “Pengsan je ni, tak payah buat CPR tau,” aku memecahkan kepanikan member2 semua. “Zarin pengsan depan bilik Mala pasal tak tahan bau Mala yang tak mandi lagi!” Aku saja kacau si Mala. “Ye la, bau busuk sebab baru balik dari bilik Haziq ler ni..” Hwahahaha. “Sempat korang nak buat lawak ar,” kata Jana. Hehehe.. Neeza kata, Zarin tak makan daripada petang semalam. Semalam pun dia cuma makan Maggi kosong (tanpa letak perasa). Jana pulak kata, Zarin cakap dia takkan makan selagi si A tak jawab panggilan dia. Oh, shit! Patutlah masa aku masuk bilik dia untuk penyertaan Larian Amal, dia macam ‘semacam’. Rupa-rupanya tengah berkonflik dari semalam. Tup tup, Kak Win pun sampai (dari rumah pakciknya). Aku tolong angkat beg Kak Win. Kak Win lak buat muka macam terkejut dan tergesa-gesa. Lepas tu, terus mendakap si Zarin. “Zarin, bangun Zarin. Tak baik tau macam ni...” kata Kak Win lembut. Hahaha, hati kecil aku kata, macam adegan DRAMA la! Huhuhu.. “Woit! Aku nak keluar la, TERHARU..” Memang terharu tengok apa yang Kak Win buat kat Zarin. Macam adegan filem Castello gitu – masa Castello pangku bini dia yang mati kena bunuh. Takpun macam cite Hindustan – Kabhi Kushi Kabhi Gham. Babak Shah Rukh Khan peluk adik dia yang tembam tu. Tapiiii.. sebenarnya aku... aku NAK TERGELAK!! Sebab masing-masing macam tengah berlakon babak SEDIH. Ye la, kalau dah memang dasar geng kaki ketawa, dalam keadaan genting jadi hay-pening jugak. (Aku ketawa menonggeng bila tiba-tiba perut Kak Win berbunyi masa cakap dengan aku! Ingatkan perut aku yang bunyi. Pelik jugak, perut aku kan dah lama ‘bisu’. Hehehe..)

Berbalik kepada cerita Zarin. ¿POR QUE? ¿POR QUE? Zarin sebenarnya MAKAN HATI BERULAM JANTUNG. Si A adalah ‘first love’nya (Sumber: Kak Win). Tapi si A telah mempersundalkan segala harapan yang telah Zarin patri. Zarin terlibat dalam cinta tiga segi. A tiba-tiba mengundur diri ketika Zarin dah betul-betul sayang (dan selalu berkorban) kepada A, tapi alasan A - setia pada yang satu lagi. Zarin tak boleh terima sebuah hakikat PERPISAHAN kerana OBSESnya kepada A. A pulak? Hurm, KUCING GARONG yang akan menggesel kat badan orang mintak dimanjai. Tapi, lepas dah kenyang dan dapat apa yang dihajati, tangan orang yang memberi tu pulak disengamnya! Sampai luka berdarah. Bisa dari luka tu terasa hingga ke tangkai jantung. Mana tak, taring dan kuku KUCING GARONG kan KOTOR dan penuh BAKTERIA. Dengan taring tu, dia makan tikus. Dengan kuku tu, dia korek tanah untuk mem’berut’. Lepas tu, dia timbus balik taik dia tu. Eeeee..

KUCING GARONG.. KUCING GARONG.. Senang betul ko mengundur diri kan? Kalo dah tahu diri tu tak layak nak bermain api, kenapa ko main jugak? Mungkin ke kerana CINTA PLASTIK MATERIALISTIK barangkali? Ko ada kepentingan dengan kawan aku.. ooppzz, kawan KITORANG tu kot? Untuk pengetahuan kucing garong, kalo setakat badan ko yang sekeping tu, aku boleh bagi KNOCK OUT tau! Ko pun tau aku dah praktis main boxing kat CP kan. Sampai bergegar mesin boxing tu aku kerjakan. AKU: pakar tumbuk menumbuk. Hah, tu tak masuk dengan penglibatan member2 aku yang lain – MALA: pakar sepak menyepak. JANA: pakar lipat melipat. REIN: pakar hembus menghembus. ETON: pakar kuis menguis. SOLEH: pakar tanduk menanduk. KAK WIN pulak: pakar ‘mencuci’, ‘membasuh’ dan ‘membahasa’. Tunggu la ko kucing garong. Akan kami hambat ko sampai BERAIR MATA KUCING! (Gulp, terliur teringat air mata kucing yang sedap diminum ketika buka posa!)

Buat Zarin, ayo, BANGKIT! Ko tau kan betapa Kak Win risaukan ko. Kitorang pun. Kak Win kan kakak kita semua. Maka, ko kena la dengar cakap orang yang banyak pengalaman tu ok? Kitorang yang lain ni semua memberi sokongan padu kepada Kak Win. Ko kena makan, beb! Badan ko lemah. Kak Win risaukan pointer ko. Sebelum tu, ko kena pulihkan ‘dalaman’ ko dulu ok. Jangan kerana KUCING GARONG, ko merana sampai MENGONG. Dah, dah.. Ramai lagi yang tengah ‘pandang’ ko tu.. Nanti kita jalan-jalan lagi ha.. RUSA sentiasa tunggu kita semua. Hehe.. Kita jalan ke Kundasang sampai Simpang Mengayau nanti.. Jangan ko risau, SUPIRmu ini kan setia memandu ditemani TEMAN-TEMAN yang lain! Aku kagum dengan pengorbanan dan kekuatan cinta ko kepada A, tapi aku lebih kagum kalo ko berjaya menutup kisah cinta korang dengan ‘bergaya’ tanpa menyeksa diri sendiri. Ingat AYAT POWER kita Zarin: “REZEKI MASING-MASING!”
*Ketika aku dah menulis entri ni, tapi belum publish, aku tengok Zarin dah OK dengan si A. Ahhh??? Si, claro!! Dorang dah berbaik.. Aku terus tak boleh nak kata apa. Inilah ERTI CINTA atau....... ah, biarlah Zarin bersama Kucing Garongnya..

Tiada ulasan: