Khamis, 5 Julai 2007

Catatan Panjang Gegar U!


Dah tengok rancangan Gegar U! jam 9.30 malam tadi? Episod yang ada budak-budak UMS, SKUAD SABAH tu la. Peserta-pesertanya: HAI (Sains Marin, tahun 3), CEMPO (Teknologi Tumbuhan, tahun2), PINKY (Bioteknologi, tahun 2), JUM (Komunikasi, tahun 2) dan HAZIQ (Hubungan Antarabangsa, tahun 1). Eh, eh.. Haziiiqqq??? Macam kenal je.. Hwahaha..

Macam mana aku boleh TERJEBAK dengan GEGAR U! ni ehk? Hmmm.. Ceritanya aku dah cerita kat blog Friendster, tapi takpa, untuk yang tak pernah ke sana, aku btau sikit. Bulan 12 dulu, 27/12/2006 (confirm! sebab aku ada catat) aku g ke 'Audition Misi Suara Hati 4'. Aku tau pasal audition ni setelah baca MEMO Kelab Penyayang UMS di bus stop Kampung CD. Aku memang PANTANG TENGOK memo sejak sem 2, dah mewarisi 'MINAT' AJ (ketua aku di Majalah De'College) agaknya. Mula-mula aku nak g selepas kelas Sepanyol, dalam kol 11 pagi macam tu. Aku ajak Dan, Dan kata malu la! Pastu ajak member sekampung-Zuhri. Zuhri ON, tapi teman je la. Ah, tak jadi pergi la.. Tapi, lepas balik bilik, sebelum pergi ke kuliah Statistik, aku tiba-tiba 'digerakkan' untuk ke audition. Mala n Sera teman aku!

Bila sampai kat Anjung Siswa, tempat audition, ada la 2, 3 orang Mamat lembut yang bajet bagus dan over confidence.. Antara kata-katanya yang aku ingat, "...sape tak bangga masuk TV..." Ishh, dia konpiden dia boleh dapat! Lantaklah.. Aku, Mala dan Sera dok sibuk isi borang Kelab Penyayang sementara tunggu bos-bos ASTRO sampai. Lepas tu, aku diberi nombor, NOMBOR 17! Dua orang member aku tu, kedua-duanya budak Geografi, tak nak isi borang untuk audition. Segan. Gerun. Malu. Tapi dorang SETIA melayan kerenah aku dan tunggu aku masa audition sampai lambat ke kuliah Statistik! MUCHAS GRACIAS MIS AMIGAS!!!

Hey, kenapa aku nak g audition Misi Suara Hati 4 @ Gegar U! tu??? Pertama, aku nak MENCABAR sejauh mana KEMAMPUAN aku. Kedua, aku dahagakan PENGALAMAN. Ketiga, aku suka dan rela untuk MEMBANTU ORANG. Keempat, AKU MUKA TAK RETI MALU. Hehe.. Hmmm, nak glamer?? Terus terang, aku tak meletakkan apa-apa HARAPAN pada mula audition tu. Prinsip aku: BUAT YANG TERBAIK! Kalah atau menang, terpilih atau tidak - perkara belakang. Yang penting, aku puas hati dengan apa yang dah aku lakukan. Kita adalah penilai diri kita sebenarnya. Aku juga PERCAYA pada REZEKI. Masa audition, nasib baik Abang Budi (produser) tak suruh aku MENYANYI! (ni audition untuk charity show, bukan cari PENYANYI. Kalo audition program nyanyian, HIDUP SEMULA pun aku tak rela!) Sebaliknya, dia tanya aku tentang diri aku. Bila dah tanya tentang diri, entah macam mana, melencong la cerita tentang politik, perjuangan, bangsa dan sewaktu dengannya. Yang aku ingat, aku kata "Saya lebih suka berenang melawan arus daripada berenang mengikut arus." Abang Budi pulak kata, "..tapi kita mesti sedar, kalau kita berada di bawah, kita harus patuh kepada orang atas. Kita tak selalunya boleh melawan arus..." dan macam-macam lagi. Hari tu, aku cukup puas sebab dapat 'cerita' baru bila bergebang dengan abang-abang ASTRO. Koleksi pengalaman aku-TAMBAH LAGI SATU: AUDITION!

28 Disember 2006: Aku dapat satu mesej. "Congratulations, anda terpilih utk misi suara ht 4. So, esok dtg d bilik seminar anjung siswa utk briefing. Tq" Pendek je SMS tu, tapi cukup untuk membuatkan aku terbuai dengan bermacam-macam jenis rasa. Orang yang aku beritahu, tak lain dan tidak bukan MAK! Pastu, semestinya Cikgu Yati. Esoknya, aku g ke Anjung Siswa sorang diri. Masa tu, pertama kali jumpa Kak Jum, Fakri, Zuhdi, Pei Er @ Pinky dan Cempo. Paling tak sangka, Kak Hai pun ada. Aku memang tak kenal langsung dengan dorang. Almaklum, akulah paling junior, tahun 1 antara semuanya. Aku cuma kenal dan biasa dengan Kak Hai-jiran seblok di BLOK A dan Kapten aku masa main HOKI untuk team Kampung CD. Hari tu cuma taklimat dan sesi kenal-kenal je. Abang Budi ucap Tahniah kerana terpilih ke TOP 7. Tapi ASTRO akan pilih 5 orang sahaja untuk GEGAR U! nanti. Cuma 5! Adakah aku terpilih? Erm, tak pasti...

Tak lama selepas tu, Hakim-Pengerusi Kelab Penyayang minta kitorang semua biodata n jadual kuliah. Untuk disusun oleh ASTRO katanya. Tapi selepas tu, terus tak dengar apa-apa cerita tentang Gegar U! Beberapa bulan berlalu, aku pun tak meletakkan harapan lagi. Ye la, tak diberitahu apa-apa perkembangan pun. Aku pun bukan kaki M*P, jadi tak berapa kenal dengan orang atas tu. Bukan "KAKI BODEK"! Lagipun bz dengan hal-hal kelab, cari sponsor LASBELA, kem motivasi, balik banjir, E-Commerce dan paling utama: penubuhan PENGAKAP KELANASISWA UMS! Tiba-tiba, masa tengah sibuk dengan FINAL EXAM, Robin, orang kuat Kelab Penyayang telefon. Berkumpul di Rumah Tamu UMS di Kingfisher pukul 4 petang, 16 April 2007. Masa tu aku blur lagi, apa la yang dorang nak buat ek? Lagipun, masa tu aku ada satu paper exam lagi-International Political Economy atau IPE pada 16 April pagi. Paper Encik Rizal. Akibatnya, aku tak tenteram nak buat revision IPE. Masa jawab exam pun, KAMIKAZE! Atau bahasa lembutnya, ikut logik akal! Teori entah ke mana. Ah, terlalu banyak persoalan tentang pertemuan dengan orang ASTRO di Rumah Tamu dalam benak aku waktu tu. Tak keruan aku dibuatnya!

16 April 2007. Lepas abes exam IPE, aku dah senang hati. MERDEKA! Walaupun jawab bukan dengan 100% keupayaan diri. Main hentam. Susah kalo paper last macam tu, tumpuan dah terbang! Ikut rancangan, Nad nak tolong antar aku ke rumah tamu. Baik tanya budak-budak KF daripada aku termangu-mangu kat situ. Tapi Nad wakilkan housemate dia, Zam untuk ikut aku sebab dia ada hal lain. Lepas tanya sana, tanya sini, barulah aku n Zam jumpa RUMAH TAMU UMS. Kami orang pertama yang sampai. Kemudian, Pinky, Cempo, Kak Jum, Kak Hai dan Hakim muncul. Krew ASTRO datang lambat daripada waktu dijanjikan. Mula-mula dorang sampai, mak aiiii, sampai 2 buah van sekali!!! Aku tak sangka ramai krew Gegar U! Abang Budi briefing kitorang berlima, dia kata esok start shooting selama seminggu! Uisshh, dah konpem ke aku masuk ni? Yup, kelima-lima orang TOP 7 yang datang hari tu, secara automatik terpilih sebagai wakil pasukan Sabah! kemudian, kami diperkenalkan dengan setiap orang krew Gegar U! Alamak, ramainya, tak ingat la..

Bila dah terpilih, maka aku TERPAKSA TUKAR TIKET balik ke Johor! Sepatutnya aku balik 19 April, tapi terpaksa balik 24 April. Aku terus masuk website AirAsia, tukar tiket serta-merta. Thanx ye MAK UCU, bagi pakai kad kredit Mak Ucu. Ehmm, patut la aku tak rasa nak KEMAS BARANG-BARANG kat bilik! Orang lain beria-ia packing itu ini, aku buat dono je. Hahaha.. Instinct. (Cikgu Aishah mesti dah terbiasa dengar aku cakap pasal benda ni. "Welcome to my blog cikgu!") Untuk profile shoot esoknya pulak, kitorang berlima perlu bersiap sedia dengan sesuatu yang melambangkan kursus yang dipelajari di UMS. Kak Hai-Sains Marin, jadi dia kena menyelam di ODEC. Pinky-di makmal. Cempo-di nursery. Kak Jum-konti. Tapi aku? Abang Salimin, pengarah suruh aku buat ala-ala conference. International Relations la kononnya. Tapi kat mana? Mula-mula terfikir Bilik Mesyuarat Utama di SSS. Boleh ke tak ek? Pening aku...

THANX TO PUAN MARJA sebab tolong menyelesaikan keserabutan yang berselirat dalam otak aku waktu tu. Tanpa idea n petunjuk yang puan cetuskan masa kat Multi Bake, tak dapat la saya berfikir sesuatu yang glam untuk menaikkan prestij IR di mata penonton Gegar U! Err, thanx 4 d orange juice too, puan.. Hehe.. 17 Aril 2007: Pagi-pagi buta aku n Kak Hai menapak (jalan kaki) dari Kampung CD, UMS ke Taman Kingfisher! Nampak macam jauh, tapi dekat. Rasa dekat, tapi jauh. Huhu.. At last, shooting untuk profil aku dibuat di Bilik Nobel Laurate, Perpustakaan UMS. Wow, bilik tu memang cukup ke-leyz! Sesuai la untuk berlakon ala-ala DIPLOMAT. Aku ajak ramai jugak member-member IR untuk join. Tapi cuma Ijan, Erlina n Teddy je yang dapat enterprem dengan aku. Hurm, masa tu jugak, muka aku ditepek-tepek dengan bedak, dibubuh gincu oleh AMY, jurumekap ASTRO. Ijan, Erl n Teddy pun kene sapu mekap jugak ye! Doomo arigatoo gozaimasu! Nad pun tak dilupakan, thanx ar bawak aku g jumpa Kak Radziana naik motor! Preng preng preng.. Lepas shooting di Nobel Laurate, aku g angkut khazanah-khazanah aku dari bilik untuk dibawa ke tempat kami berlima berkampung-RUMAH TAMU UMS!

18 April 2007: CABARAN PERTAMA. Hah, cabaran ni lah yang korang semua saksikan malam tadi! Kitorang tak diberitahu pun nak dibawa ke mana pagi tu. Lepas sarapan kat Kingfisher, terus dibawa ke UMS. Jeng jeng jeng.. Sampailah ke ODEC! Masa dapat task tu, cuak la jugak. Tapi lepas je Cempo baca, aku terus xcited! Apasal? Sebab kena BERKAYAK! Aku memang minat bab-bab macam tu.. Lagipun, dah rasa MANISNYA BERKAYAK di Sungai Johor. Cuma berkayak kat LAUT, belum pernah aku buat. Tasik.. Sungai.. Ok la. Laut? 1st time tau! Seperti yang Myra (host) cakap tadi, cuma aku n Kak Hai yang ada pengalaman berkayak dalam team Sabah. Tahu cara-cara berkayak. Yang lain-zero. Tapi, masalah yang kitorang hadapi: CEMPO BERLAGAK MACHO! Dia seboleh-boleh nak bawak kayak single! Dia kata dia LELAKI. Ishh, tensen aku dengan MAMAT sorang tu!

Memang la, mula-mula, kitorang dikehendaki berkayak solo. Maksudnya, semua bawak kayak Dancer tu.. Berkayak seiring dan sejalan. Tapi, RISIKO beb! Jadi, terpaksa la guna 2 kayak double + 1 kayak single (Dancer). Aku n Kak Hai perlu tunjuk ajar kat 3 orang - Pinky, Kak Jum n Cempo. Aku ambik Kak Jum, Kak Hai ambik Pinky. Tapi boleh jugak kalo salah seorang antara kami: aku atau Kak Hai yang bawak Dancer. Aku masa tu lebih percaya pada Kak Hai. Tapi Cempo, bak kata Kak Jum, "Nda mahu dengar cakap orang. Kepala batu!" Dia volunteer nak bawak Dancer. Nah, sampai kena marah dengan Kak Hai. Lepas je mula berkayak, as xpected, si Cempo buat hal! Ya Allah, terpusing sana, terpusing sini! Geram ada. Nak ketawa pun ada. Bila tengok visual Cempo berkayak sorang diri dek kena tinggal, ditambah dengan MUZIK KENDUR yang Astro pasang, aku memang KETAWA BERGULING!!! Wey Cempo, family aku semua PECAH PERUT ketawa sebab ko tau!!!

Aku n Kak Jum yang pertama sampai ke Pulau Sepangar, diikuti oleh Pinky n Kak Hai. Itupun sebab Kak Jum tak tahan, nature's call! Cempo orang terakhir tiba kat pulau. Lepas je Cempo sampai, aku n Kak Hai buat perhitungan: siapa yang akan bawak DANCER balik ke pantai UMS? Aku atau Kak Hai. Kak Hai try, aku pun try Dancer. Oleh kerana Kak Hai hilang tenaga sebab lama sangat tunggu Cempo, maka akulah yang akan bawak Dancer pulang! Masa kat tasik dulu, ada cuba bawak kayak single, tapi malangnya TERLUNGKUP! Takpe, steady beb! Pengalaman tuh.. Mula-mula bawak Dancer, memang susah nak handle, macam Cempo kata. Dancer adalah kayak lumba. Bentuk pun lain. Tapi berbekalkan PENGALAMAN, KESABARAN, KEYAKINAN dan yang paling penting KEAZAMAN, maka aku teruskan berkayak solo sampai ke pantai UMS. Perkara PERTAMA yang aku lakukan memang tersangat indah untuk dikenang. Masa aku berkayak sorang, aku cuma fikir yang aku kena SURVIVE untuk diri aku sendiri. Aku kena motivasi diri sendiri. Hey, kata nak jadi PENGEMBARA WANITA SOLO MALAYSIA YANG PERTAMA MENGELILINGI DUNIA???

Alhamdulilah, CABARAN PERTAMA kitorang BERJAYA! Bendera ASTRO dan GEGAR U! dapat dibawa dari Pulau Sepangar dan dipacakkan di pantai UMS. Makcik Lamniah pun akhirnya dapat dibantu dengan pelbagai alat-alatan membuat kuih yang diharapkan dapat meringankan beban ibu tunggal tersebut dalam menyara keluarga. BEST GILERRR cabaran pertama sampai aku tak dapat nak ungkapkan dengan kata-kata. Team SABAH? Semua ada KEISTIMEWAAN dan KEKUATAN masing-masing! Satu-satunya KUMBANG dalam skuad (Cempo), nampaknya tak mampu untuk menjaga 4 kuntum BUNGA yang ada. Jadi, terpaksalah kami, BUNGA-BUNGA ni yang menjaga Cempo, si KUMBANG JANTAN UMS! Apa-apapun yang terjadi masa melaksanakan CABARAN PERTAMA, TEAM SABAH tetap BERSATU! Kami cakap apa yang kami mahu cakap.. Lepas abes cabaran, semua 0-0. Kata realiti kan?? :)

Sekian, CATATAN PANJANG GEGAR U! Jangan lupa SAKSIKAN kitorang menyelesaikan CABARAN KEDUA & KETIGA dengan AKSI lebih DRAMATIK lagi pada 25/07/2007 dan 15/08/2007 nanti.. Chau!


"Kita Boleh Buat! Kita Sabah Team! Boleh! Boleh! Boleh! Bulih Ba Kalo Ko!!!"

13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I am able to make link exchange with HIGH pr pages on related keywords like [url=http://www.usainstantpayday.com]bad credit loans[/url] and other financial keywords.
My web page is www.usainstantpayday.com

If your page is important contact me.
please only good pages, wih PR>2 and related to financial keywords
Thanks
Renserahven

Tanpa Nama berkata...

[url=http://www.officialtexanspros.com/]Texan Arian Foster Jersey[/url]

Rearrange the toys that are in there and purchase a new one4 Inhibit the growth of some yeast

[url=http://www.freeshippingcheapjerseys.com/]Nfl Jerseys China[/url]

They don't know when something is dangerous or can't tell if that interesting remote control will get them into trouble This particular idea had still been severely debated and really staled but Professor Lawrie Challis's invention has brought the President's angle back into perspective Click below for CD's and cassette tapes to help you overcome anxiety and panic attacks

[url=http://www.broncosnflprostore.com/]Broncos Peyton Manning Jersey[/url]

Tanpa Nama berkata...

FtbAux [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]Cheap MLB Jerseys[/url] GtwHrn http://www.nikes-cheapjerseys.com/

KddBuw [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]custom jerseys[/url] NqyIoq http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

SjlLry [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Authentic NHL Jerseys[/url] JpgQms http://www.authentic2cheapjerseys.com/

Tanpa Nama berkata...

JlkJdg [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]NFL Kids Jerseys[/url] BaaEvw http://www.nikes-cheapjerseys.com/

NqyEtt [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]custom jerseys[/url] MuvAku http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

GzbOtv [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Cheap Authentic MLB Jerseys[/url] HjuWvk http://www.authentic2cheapjerseys.com/

Tanpa Nama berkata...

To do this, consciously seek lessons to be learned from disappointing circumstances. [url=http://www.mulberryhandbagssale.co.uk]Mulberry Bayswater Bags[/url] Everyone has rights, as well, including the right to get what was agreed upon. [url=http://www.goosecoatsale.ca]canada goose down coat[/url] Uobeskdds
[url=http://www.pandorajewelryvip.co.uk]pandora jewellery[/url] Wjuzzhvta [url=http://www.officialcanadagooseparkae.com]canada goose toronto factory[/url] oedfentoz

Tanpa Nama berkata...

burberry handbags drhtcy lgqv burberry bags qeppmg azxp burberry bags czhoxk iwmm uggs outlet hzfouv ntqh ugg outlet wskato ukxk http://www.2lv6.com cmfbah rugf ugg factory outlet doywmk oath ugg sale fusltu gjuu michael kors online outlet kgsqhv dakv michael kors tote zlmsvv pdmi michael kors 2013 gjawoz yzck longchamp handbags sale blsksu bpyl longchamp outlet syuxky ovlt longchamp handbags zxzmhp qkxh burberry outlet online iyutfk afsg

Tanpa Nama berkata...

burberry sale uxevui sllq burberry rtevkh enyx burberry dwzznc oikq ugg sale melbzp zzzm ugg outlet online kehees jqcy http://www.2lv6.com rakzej qgba ugg discount xsvoaw uubx ugg boots outlet lmuvho xgiw http://www.jg20.com zunrhh pgar michael kors handbags ftfxqa wahk michael kors outlet rxgwly aows longchamp on sale aiplyr mtnj http://www.9dcu.com oaicfi foxt longchamp handbags sale mspdyg rydh http://www.e4ni.com lwqkbd xmmt

Tanpa Nama berkata...

burberry bags vrakwa pwgk burberry uk xxnamz kchg burberry sale 2012 ovgdjc fbsj www.specjerseys.com gjnkmr rqas ugg outlet rqjxpq nnwa ugg usa idgodn ztwl http://www.8wxc.com xkuxwb kzvz ugg sale zkxkob resk michael kors outlet ydhjms ylxf michael kors online outlet tvprqs nhbd michael kors 2013 scmkhq vbjc longchamp outlet store zkycsg ojld longchamp bags on sale hohpmf lkgr http://www.dtr6.com mtmlyi syhm http://www.e4ni.com magwlg kdjb

Tanpa Nama berkata...

burberry handbags kokcjb qjmq burberry sale vfnzqs ppev www.livebulberryfashion.com zqaskq anok ugg boots uk lkjsam itka ugg boots outlet srvhrt kjww http://www.2lv6.com emeqeu anse ugg boots outlet yzqewd doct ugg boots outlet fscjub ghso michael kors outlet kthznn uepp michael kors outlet store bbgvso veih michael kors diaper bag wycnvk cxsz longchamp handbags outlet hwhbfu zsib longchamp bags on sale birsul ilyl longchamp handbags outlet xozjxu fvne burberry outlet vivorg nttz

Tanpa Nama berkata...

burberry handbags xbfdph uyir burberry sale mjztez pmug www.livebulberryfashion.com kjgqew ngim uggs outlet wpfexx ndcq ugg boots nmkvpn dqhl ugg usa gdfgam tryv ugg boots outlet kehibr tsno ugg boots cheap zlohwk meke michael kors outlet fajgii imkp michael kors tote ydocwf lpki michael kors flats xignfk klar longchamp outlet store qijkrd vrtf longchamp outlet gsszoz axpo longchamp handbags mdgiju fdds burberry outlet izlmqz czlb

Tanpa Nama berkata...

burberry bags qgzoim zzzg burberry bags lsxoof vmmk burberry outlet store kyteqv vkxu ugg sale hrqhwm fhma ugg outlet online sale zhnago urdm ugg on sale bexiaz ribb ugg boots outlet ioqkao rcsc ugg boots cheap qeeacm daha michael kors handbags on sale qgjhuf tzfj michael kors 2012 geclpl izrq michael kors diaper bag yyyjhp xjdh longchamp on sale bsxumo gefb longchamp sale agasxg vmlp longchamp diaper bag tqqanw botc http://www.e4ni.com flwrxy cfbt

Tanpa Nama berkata...

burberry handbags hgqdic vdbb www.fashionbulberryoutlet.com vfurmk yujn burberry sale outlet qvgscm oyam ugg boots uk lstxys zyit ugg boots cheap xxbvry xudn ugg usa wrlgtm aizx ugg discount rzjxxh sbyk ugg boots cheap jahtqx yndp michael kors outlet hrtikl ebbk michael kors tote yjbdgb koro michael kors diaper bag oaoxxr zrqm longchamp on sale eufuqa rkju longchamp bags on sale wasrvc dcgm longchamp bag spvijf wgxz burberry outlet online alfxvo eqfh

Tanpa Nama berkata...

Hello. And Bye.