Khamis, 5 Julai 2007

Malam Rabu dan Sabtu, Bandarku Penuh Hantu

Bencana yang dah melanda. Perlu tunggu bencana kali
KETIGA baru kita nak buat apa-apa???


Rabu! Sabtu! Ishh, benci gilak kalo keluar malam ke bandar Kota Tinggi! (bandarku Kota Tinggi, bandar mana lagi..hehe..) Apa taknya, kenderaan BERSIMPANG SIUR. Kalo tak hati-hati, motor boleh masuk bawah lori, pejalan kaki kena langgar lari.. Kenapa? Sebab ada PESTA setiap malam RABU dan SABTU. Maka HANTU-HANTU pun berlegar-legar dengan tak tahu MALU.

Aku bukan cakap pasal hantu yang betul-betul hantu. Tapi pasal 'hantu' NOMBOR EKOR. Masyaallah!!! Iye, aku tak tipu. Buanglah malu sebagai anak Kota Tinggi, aku cakap tentang sesuatu yang pasti, REALITI. Masa aku tengah cuci gambar kat Pusat Foto Cemerlang (kedai Aunty Ah Fong yang selalu bagi aku special price), kedai gambar paling glamer kat bandar Kota Tinggi tu, ramailah 'hantu-hantu' turun membeli keputusan nombor ekor. MAGNUM. TOTO. Entah apa-apa lagi la. Tak kira bangsa - MELAYU, CINA dan INDIA. Huii, BERSATU-PADU! Tak payah NAJIB dok sibuk tukar istilah BAHASA MELAYU kepada BAHASA MALAYSIA atas alasan PERPADUAN. Main nombor ekor pun dah BERPADU apa..............

Haiiii.. Kalo Cina atau India, bolehlah diberi maaf lagi. Tapi ini MELAYU. Kat Malaysia ni dah tentulah MELAYU=ISLAM (erm, tak pasti kalo ari ni semua Melayu=Islam), Pak Lah pulak mencetuskan satu revolusi ISLAM HADHARI. Tapi orang kat Kota Tinggi dan juga tempat-tempat lain ni, BUAT TAK GHETI aje! Eh, Pejabat Islam.. Jabatan Agama Johor (kenapa tak disebut Jabatan Agama ISLAM Johor @ JAIJ? sebaliknya cuma Jabatan Agama Johor @ JAJ!) pun tak buat apa-apa. Macam HALAL je berjudi ni yerk.. Sampai meriah bandar Kota Tinggi. 'Hantu" sana sini. Tak takut ke bagi makan anak bini dengan duit judi??? Kedai gambar pun ambik kesempatan, jual keputusan judi: 1 keping 20sen! 20 sen! 20 sen!

Tak taulah apa nak jadi. Ingatkan lepas Kota Tinggi hampir KARAM akibat bencana banjir, orang-orang kat sini dah mula MUHASABAH diri. Tapi, degil lagi! Tetap di TAKUK YANG SAMA. Kalo Allah nak turunkan BALA untuk MENCUCI DOSA, tak kira yang baik atau yang jahat, semua jadi mangsa. Hah, kepada SAUDARA MOHD FEROZ HASSAN, temanku yang aku HORMATI, bila ko akan MELANCARKAN PERANG HABIS-HABISAN ke atas 'hantu-hantu' yang BERMAHARAJALELA di bandar kita setiap MALAM RABU dan SABTU??? Jangan tengok aje, buat sesuatu!


*FEROZ: Teman seperjuangan kala masih menuntut di SK Bandar, Kota Tinggi. Dia Ketua Pengawas, aku pembantunya. Dia Tukang Baca Doa kat perhimpunan, aku MCnya. Cuma dia ke SMKA Bandar Penawar, aku tak menurutinya. Sekolah asrama tak cocok dengan jiwa aku yang dambakan KEBEBASAN HAKIKI. Selepas belajar di DARUL QURAN, FEROZ sambung PERUBATAN. Ye, bakal DOKTOR! Dia ni ORANG KUAT TABLIGH!!! Jangan main-main. Ayuh Feroz, kitalah yang patut menukar landskap bandar kita ni, agar tak menjadi 'BANDAR YANG KUCINgTAIk'!!!

Tiada ulasan: