Khamis, 19 Julai 2007

PERNYATAAN TERBUKA UNTUK CHIK


ayong chik mintak maaf sbb x boleh jage mak dengan keadaan chik yang asyik nak mengaruk je. tadi chik pukul mak ..entah x tau nak cakap arini chik dok kat umah satu hari asyik mengacau orang ,mengaruk..iiiss x tau ah tadi chik maki ayah, baling mak dengan kerusi, koyakkan songkok afiy, blok sim card yaya, baling yassin....chik pun x tau setan ape yang chik bela kat dalam badan.ayong kalo nak mrah chik marah ahhh. chik dah x kisah dah.. marah tu dah lali ngan chik dah biase.chik pun bukannye baik sangat......

chik dah x tau nak jadik ape dengan keadaan diri yg x leh dikawal..... agaknye chik memang dilahirkan kat duniee nie untuk menyakitkan hati orang..bagi orang menderita sbb chik, pegi skola `BYE-BYE'!!!! semue yang jadik kat chik x de ape-ape hikmah... chik rase baik chik hilang ke , mati ke baru semue orang yang chik sakitkan boleh hidup senang..... ye la kalo chik tulis panjang -panjang pun kalo ayong ingat bende nie hanye stakat perkataan yang tidak membawa maksud dan hanye stakat tulisan je,, x pe chik x kisah.. yang penting chik dah luahkan perasaan chik yang tidak akan mendapat simpati daripadee sesiape.....

okey ayong, jangan pulak ayong rase nak muntah lepas bace emel niee...

assalamualaikum....
:-(

Emel kat atas adalah emel yang aku dapat daripada CHIK atau MOHAMMAD ZULHASIF, adik lelaki aku merangkap anak ketiga merangkap anak lelaki sulung dalam keluarga. SEDIH. SIMPATI. TERGURIS. 3 perkataan yang kalo boleh menggambarkan perasaan aku ketika ini. Chik, jangan marah sebab ayong bawak Chik dalam blog ayong ni ok..

Chik,

Hidup ini adalah PERMAINAN. Hidup penuh PENIPUAN. KEPLASTIKAN. Hidup penuh KEJUTAN. Dunia kita ini dipenuhi oleh manusia-manusia bertopeng dan dilumuri oleh SELUT dan DEBU yang kotor. Manusia hidup dengan berbegai-bagai CORAK dan WARNA. Tapi Chik, dunia kita ni masih ada MANUSIA atau INSAN yang masih berada pada jalan yang benar. Dont get me wrong. Ayong tak kata Chik terpesong, ok.

Chik kata: "ayong kalo nak marah chik marah ahhh. chik dah x kisah dah.. marah tu dah lali ngan chik dah biase." Marah adalah HAK ayong, sebagai kakak sulung Chik. Kalau ayong marah Chik tak tentu pasal, yup, Chik boleh kata ayong JAHAT, ayong KEJAM. Tapi, ayong marah Chik kerana sesuatu yang Chik lakukan SALAH pada kaca mata ayong. Jom, kita flashback balik apa yang kita dah lalui bersama. Erm, Chik ingat tak yang ayong selalu bertikam lidah, bertegang urat dan berdebat dengan MAK kerana Chik? BUKAN sebab AYONG TAK SAYANG CHIK, tapi sebab AYONG TAK SUKA TENGOK CHIK 'BULI' MAK. Yelah, janji dengan mak nak gi skola, tapi lepas tu, Chik hanyut dengan janji-janji yang Chik dah taburkan. Itu yang ayong cukup MARAH. Tapi kalo Chik ke skola, ayong tak MARAH kan?

Kenapa kena SKOLA??? Dalam umur 14 tahun, SKOLA adalah FITRAH! U have 2 go 2 school, no matter what!!! Bukannya ayong atau mak atau ayah nak tengok Chik berjaya dengan sebakul 'A' dalam periksa, tapi kami mahu Chik ke skola, menimba ilmu atau dalam konteks pemikiran ayong, Chik kena ke skola untuk BERSOSIAL! BERGAUL DENGAN MASYARAKAT! Chik kena KELUAR DARI DUNIA 'BLUR' CHIK TU! Ayong n mak, (dengan ayah kot) dah buat dan usaha macam-macam benda untuk Chik. Ayong bukan nak MEMBANGKIT atau MENGUNGKIT, tapi Chik kalo nak bercakap, Chik kena fikir, Chik kena IMBAU balik apa yang orang lain dah buat untuk Chik. Kalaulah AIR MATA mak boleh dikumpul, mungkin dah BERBALDI-BALDI mak nangis kerana Chik agaknya kan? Masa ayong kerja lepas form 6 dulu, ayong rela balik rumah semata-mata Chik buat hal! Anto Chik berubat sana sini. Bibir ayong berdarah sebab kita BERTUMBUK. LEBAM tu dah belakang kira.

Untuk pengetahuan Chik, ayong SUKA UNTUK BERTUMBUK dengan Chik dalam keadaan Chik tak sedar tu. ADVENTURE. Ayong kan suka action movies, jadi boleh ayong PRAKTIKKAN apa yang ayong dah tengok. 'What you see, what you get.' Tapi, ayong SAYANG kat Chik. Chik TAK TAHU kan, AYONG SELALU MENYESAL bila ayong dah 'belasah' Chik. Ayong pun ada EGO, takkan la ayong nak tunjuk PERASAAN MENYESAL ayong tu kat adik-adik. Ayong dah CUBA MELETAKKAN DIRI AYONG dalam diri dan situasi Chik. SEBAK. Chik adalah DARAH DAGING ayong. KESAKITAN CHIK adalah KESAKITAN AYONG. Jangan ingat kalau ayong MARAH, ayong tak ada seberkas SIMPATI untuk Chik. Mungkin BETUL apa yang Cikgu Kamidah kata pada ayong yang ayong takkan LUPA. "Awak dah buat macam-macam dan awak BERJAYA. Tapi awak BELUM BERJAYA melenturkan hati ADIK AWAK..." Ayong ingat kata-kata tu Chik. Ayong rasa TERCABAR bila cikgu cakap macam tu. Chik adalah TANGGUNGJAWAB. Chik adalah CABARAN buat ayong!

Chik nak tahu satu cerita tak? Masa ayong tengah bergelut dengan FINAL EXAM semester 1 dulu, tengah berjuang dengan PAPER PENGANTAR HUBUNGAN ANTARABANGSA - subjek baru yang menuntut kesungguhan, ayong BERDEPAN dengan satu BERITA SEDIH yang membuatkan ayong TAK TIDUR SEPANJANG MALAM. Tahu apa tu? Berita dari MAK, Chik tiba-tiba LARI DARI RUMAH selepas MENGARUK dan MENGAMUK! Dan yang paling buat ayong tak senang duduk, tak sedap hati, Mak kata Chik lari ke arah Sungai Johor. Chik ingat lagi kan? Sekuat-kuat ayong, ayong MENGGIGIL bila dengar apa yang mak cerita! Keja-kejap ayong telefon Kota, tanya pasal Chik. Ayong SOLAT HAJAT, BACA YASSIN mintak Chik dijauhkan daripada BALA, mintak ayong diberi kekuatan dan mintak MAK diberi KETABAHAN. Chik, AYONG TAK RELA KEHILANGAN CHIK!!! Chik ingat dengan MENGHILANGKAN DIRI, dengan MENAMATKAN RIWAYAT DIRI, Chik boleh membuatkan orang lain terutama orang-orang di keliling Chik HIDUP DENGAN AMAN DAN TENTERAM??? Chik BETUL-BETUL SALAH!!!

Chik, ayong dah merasa satu perasaan yang SEDIH, satu KEHILANGAN bila Chik 'Hilang Sekejap' masa tu. Ayong TAK MAHU merasa satu perasaan macam tu lagi, Chik. Ayong SAYANG CHIK. Cuma mungkin dengan keegoan yang masih MENGUASAI ayong, ayong tak menunjukkan RASA SAYANG tu. Mungkin Chik tak dapat gambarkan situasi ayong pada malam menjelang peperiksaan, malam Chik hilang tu kan. Ayong KALUT Chik. Ayong nak dapat A dalam paper tu. Pada masa yang sama, ayong tak mahu APA-APA BERLAKU kat adik kesayangan ayong ni. Chik tahu kan, ayong Chik ni bukan kakak yang LEMBIK, tapi BRUTAL. Jadi, ayong TAK RETI nak 'melese-lese' bila bercakap. Tapi sebrutal ayong, ayong TAK PERNAH HENTAM Chik kalau takde alasan (macam AKAK buat kat Chik) kan?

BANGUN, CHIK! BANGUN! Kalau cakap tentang HIDUP, mungkin ayong dah mengalami banyak PENGALAMAN PAHIT, MASAM, MANIS. Ditambah dengan cerita-cerita dan pengalaman-pengalaman orang-orang lain yang ayong kenal, ayong jadi MATANG dalam mengharungi ARUS KEHIDUPAN yang MENGGILA ni. Kenapa ayong sebagai PEREMPUAN boleh melawan rasa NEGATIF dalam DIRI, tapi Chik LELAKI, Chik rasa semua MUSTAHIL??? Chik TAK MALU? NEVER GIVE UP!!! ALLAH SAYANG CHIK, sebab tu Allah turunkan DUGAAN untuk Chik. Ada orang lain yang MENDERITA LEBIH TERUK DARIPADA CHIK, tapi dorang BOLEH BANGKIT! Kerana adanya SEMANGAT JUANG, Chik! Chik cuma DIMOMOKKAN oleh DOKTOR dengan DEPRESSIVE DISORDER. Sebenarnya, Chik yang KAWAL diri Chik! Chik BOLEH! Percayalah Chik.

Chik tahu kan, ayong pun beberapa kali TERJATUH ketika BERLAWAN DALAM GELANGGANG GUSTI KEHIDUPAN ni. Tapi AYONG BANGKIT Chik, Ayong bangkit! Ayong bangkit kerana ayong MASIH MEMIKIRKAN ORANG-ORANG YANG AYONG SAYANG. MAK terutamanya. Jadi, kalau DAH BERHENTI MEMIKIRKAN TENTANG DIRI CHIK, maka MULALAH BERFIKIR TENTANG DIRI ORANG YANG CHIK SAYANG, ok? Tak salah kalau KITA BERKORBAN demi orang yang kita sayang Chik. Ayong pun masa form 2 dulu bukannya SERIUS belajar. Ayah nak TETAK BASIKAL ayong dengan PARANG. Ayah gi MENGAMUK kat skola jumpa cikgu tingkatan ayong. Tapi, ayong buat DEK je. SELAMBA. Lepas tu, ayong bangkit dari LELAP dan MIMPI INDAH, ayong kejar PMR. Ayong dapat 6A masa tu. Ayong rasa KEMENANGAN PERIBADI buat orang yang dah JATUH macam ayong. Tapi, PAK UCU kata, "...ingat boleh dapat 7 atau 8A.." LANTAKLAH. Orang tak merasa apa yang kita rasa. Tapi ayong rasa apa yang Chik rasa walaupun Chik rasa ayong tak tahu apa yang Chik rasa!

Chik, ayong akan SUPPORT Chik. Berubah lah Chik. Biar apa orang nak kata. Ingat apa yang ayong kata dan membebel ni. Chik kan IQA JUNIOR? Semua cikgu kata Chik macam Ayong. Dan Chik dah ikut jejak ayong, wakil sekolah dalam deklamasi sajak. Ayong JELES dengan Chik, ayong bermula lambat, tapi Chik seawal tingkatan 2 dah dapat PENDEDAHAN kan. CONGRATZ bro! Otak kita pun tak jauh beza. Akak n Yaya selalu kata kita sama, baca sikit dah masuk otak. Dorang study maut, tapi tak dapat macam kita kan. Bersyukurlah Chik dengan KURNIAAN ni. Apa yang ALLAH bagi untuk kita sepatutnya kita KONGSI dengan orang lain. Bukan dengan MEMBINASAKAN diri kita sendiri. OK Chik? Kalau Chik TAK NAK CAKAP dengan ayong, takpe. Chik emel lah banyak-bayak kat ayong ok? Nanti ayong emel gambar-gamabar baru ayong yek. SENYUMLAH SIKIT. ALA, TOMEL TOMEL.. ;)

JANJI PADA DIRI, CHIK AKAN BERJUANG. JANGAN TABUR JANJI KEPADA ORANG, KELAK CHIK AKAN BERGELUMANG DENGAN DOSA-DOSA DAN KEMUNAFIKAN CHIK TU. LOVE U!

Tiada ulasan: